Infographic proces

Gepubliceerd op 2 september 2022 om 17:10

Vanuit mijn ambitie om te groeien als hulpverlener en tekenaar, volg ik momenteel een training in het maken van infographics bij Miranda Nell. Voor mij voegt dit waarde toe aan mijn tekeningen door ze te combineren met een zakelijkere uitstraling, zonder daarbij de persoonlijke en toegankelijke touch te verliezen in het proces.

Mijn doel blijft om alle informatie duidelijker, makkelijker en vooral leuker te maken voor de ontvangers van de informatie. Voor deze oefen infographic heb ik gebruikgemaakt van de actualiteit die op dit moment speelt: de energienota!

Gelukkig hebben we afgelopen jaar flink kunnen verduurzamen aan onze woning, dus onze nota stijgt nog niet. Hoewel we verwachtten dat de nota omlaag zou gaan na het nemen van duurzame maatregelen zoals nieuwe kozijnen en zonnepanelen, gebeurt dat helaas niet. Maar dat terzijde, want als ik over de stress begin die onze cliënten en wij als hulpverleners voelen, kan ik beter nu een andere blog schrijven; die bewaar ik voor een andere keer.

Voor de infographic heb ik eerst op de iPad in Procreate een woning getekend met de verschillende woonfuncties die in een huis voorkomen: zolder, slaapkamer, badkamer, woonkamer en keuken. Vanuit die tekening heb ik elke woonruimte apart geknipt, zodat ik elke ruimte ook als afzonderlijke tekening had.

Ondertussen bouw ik aan een grote database met tekeningen die ik naar gelang bij elkaar voeg, zodat er steeds nieuwe tekeningen ontstaan. Dagelijks wordt de database groter omdat ik elke dag iets in mijn omgeving zie dat ik graag wil tekenen.

compleet huis

zolder

badkamer

woonkamer

keuken

slaapkamer

Als ik de tekeningen heb gemaakt en ze naar de pc heb verzonden, ga ik vanachter mijn pc verder met het ontwerpen van de infographic. Op dat moment heb ik al een idee in mijn hoofd, bijvoorbeeld iets met pijltjes naar de verschillende ruimtes en dan van daaruit verder.

Toen ik dat probeerde, voelde het echter rommelig aan, dus uiteindelijk hebben de pijltjes het niet gehaald. Ook ben ik druk bezig met het uitproberen van verschillende kleuren. Persoonlijk houd ik van rustige kleuren in mijn tekeningen, en ik had het gevoel dat ik dat moest doorzetten in de infographic. Ik hoef nu geen rekening te houden met een huisstijl, omdat het een persoonlijke infographic is en niet voor een opdrachtgever.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd de kleuren die ik in mijn tekeningen gebruik toe te passen, maar het voelde niet goed aan. De kleuren spraken niet en maakten het een saai verhaal. Dat moest dan toch weer anders. Het blijft best lastig om een balans te vinden tussen zakelijk en persoonlijk, tussen kinderlijk en informatief. Veel oefenen zal vast helpen.

Na al dat gestoei met de plaatsing van de tekeningen en de teksten pas ik nu toch echt de kleur aan. Ik kijk op Google naar kleurstellingen van andere infographics en neem het kleurenpalet over voor mijn eigen infographic. Uiteindelijk ben ik best tevreden met het resultaat, zeker omdat dit letterlijk mijn eerste infographic is. Er staat wel in verhouding meer tekst in dan ik gewend ben, maar voor mij is het nog steeds in balans.

In de komende 6 maanden leer en oefen ik veel met de praktische training van Miranda Nell. Ik ben benieuwd hoe ik over zes maanden terugkijk op deze infographic. Wat zal ik dan anders doen? Welke wijsheden neem ik mee op mijn reis in deze en alle nieuwe ontwerpen.

Hieronder zie je voor nu het eerste eindresultaat waar ik best trots op ben. Laat gerust een reactie achter, tips en tops zijn natuurlijk ook van harte welkom.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.